Důležité odkazy
Úmluvy, zákony a vyhlášky, které se nějak dotýkají bezbariérovosti škol
V obecné právní úpravě platí, že škola má povinnost přijmout přiměřené opatření (např. postavit výtah) pro žáka s postižením tak, aby se ten mohl ve škole vzdělávat (§ 3 odst. 2 antidiskriminačního zákona). Tuto povinnost škola nemá, pokud by přijetí přiměřeného opatření pro ni bylo nepřiměřeně zatěžující. Pak se zvažuje, zda existuje nějaká externí finanční pomoc (např. dotace, granty, dary) nebo jiná opatření, která by byla méně nákladná (např. rampa, schodolez). Škola má povinnost s žákem a jeho rodinou vést spolupracující dialog o nastavení přiměřeného opatření.
- Úmluva je založena na principu rovnoprávnosti, zaručuje osobám se zdravotním postižením plné uplatnění všech lidských práv a podporuje jejich aktivní zapojení do života společnosti.
- Čl. 9 Přístupnost, přímo ustanovuje povinnost státu odstraňovat stávající architektonické bariéry a překážky, které brání přístupnosti budov, dopravní sítě a dopravy.
U vyhlášky 27/2016 je důležitá příloha, kde jsou sazby, kolik škola v rámci podpůrných opatření může na žáka dostat na různé věci (na úpravu stolu, na ližiny, na lůžko do třídy aj.).
Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb.
- Tato vyhláška byla bohužel zrušena v roce 2024, lze ji ale užívat až do přijetí vyhlášky nové. Daná vyhláška v ustanovení § 8 odst. 6 se stanoví, že školy, předškolní a školská zařízení musí mít bezbariérově řešeny prostory rovněž pro děti, žáky a studenty.
Od 1. 9. 2016 je v platnosti nové znění § 16 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, ten jasně stanovuje, že žák speciálními vzdělávacími potřebami, má nárok na vzdělávání na rovnoprávném základě a adekvátní podporu při něm, včetně bezbariérových úprav -žák se speciálními vzdělávacími potřebami je žák, který k naplnění vzdělávacích možností nebo uplatnění svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.
Od 1. července 2024 vešel plně v platnost nový stavební zákon. Zákon upravuje vytváření podmínek pro samostatné a bezpečné využití pozemků a staveb osobami s pohybovým, zrakovým nebo sluchovým postižením, osobami pokročilého věku, těhotnými ženami a osobami doprovázejícími dítě v kočárku nebo dítě do 3 let (dále jen „osoba s omezenou schopností pohybu nebo orientace“) s cílem bezbariérového užívání. Další informace jsou ve Vyhlášce o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
Instituce, ministerstva a další organizace, které se nějak zabývají bezbariérovostí škol
Úřad vlády
- Národní rozvojový program mobility pro všechny.
- Jsou poskytovány dotace ve výši 50 % uznatelných nákladů.
- Žadatelem musí být územně samosprávný celek tj. obec, město.
- Zodpovědná osoba: Mgr. Blanka Espinoza, LL.M. (Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro osoby se zdravotním postižením)
- 19. listopadu 2024 schválen Národní program přístupnosti pro všechny na období 2026–2035.
Ministerstvo pro místní rozvoj
- Ministerstvo pro místní rozvoj se v souladu s usnesením vlády ze dne 14. července 2014 č. 568, k Vládnímu plánu financování Národního rozvojového programu mobility pro všechny na období 2016-2025, finančně podílí na budování ucelených bezbariérových tras měst a obcí.
- Bezbariérové úpravy s vyšším podílem z dotace – IROP 37. výzva IROP – Základní školy – SC 4.1 (ITI)
- Odstraňovaní bariér v budovách
- Vyjádření ministerstva: „Bohužel z našich současných výzev není možné podpořit bezbariérovou úpravu základní školy v Praze. V rámci našich výzev v národních dotací je možné podpořit zavedení výtahu v bytových domech nebo na obecních úřadech či v domě s pečovatelskou službou. V rámci programu IROP také není v současné době vhodná výzva a z programu IROP navíc nelze podpořit akce na území hl. m. Prahy. Pokud jde o budoucí výzvy, tak se ještě ověřovala možnost podpory v rámci připravovaného programu Podpora rozvoje regionů 2024+, ale tam tento typ aktivit nebude podpořen a navíc se opět nebude týkat hl. m. Prahy.“
- Zodpovědná osoba: Mgr. Pavlína Šťastnová, vedoucí oddělení, Oddělení komponenty veřejného investování NPO
Odbor správy programů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
- Vyjádření ministerstva: „MŠMT bohužel nemá výslovně samostatnou „Výzvu“ na financování výtahů. Nicméně je možnost prostřednictvím Národního programu mobility pro všechny při Úřadu vlády ČR. V měsíci červen bude vyhlášena nová „Výzva“ pro podání žádostí na mobilitu resp. na vybudování bezbariérových tras, do které spadá i vybudování výtahu.“
- Zodpovědná osoba: Ing. Petr Dubský (ministerský rada, Odbor investic)
Hlavní město Praha
- V případě, že jsou vypsány grantové programy, informace o nich jsou uveřejňovány mimo jiné zde.
- Vyjádření Hl. m. Prahy: „Odbor školství, mládeže a sportu přímo nerealizuje žádné zvláštní dotační tituly, které by postihovaly Vámi zmiňovanou problematiku. Nicméně každá městská část má možnost požádat hl. m. Prahu o finanční prostředky na realizaci různých investičních akcí – není výjimkou, že taková opatření vedou i k podpoře realizace bezbariérových opatření. Městské části žádají přímo Radu hl. m. Prahy prostřednictvím odpovědného radního pro příslušnou oblast. Je to jistě cesta velmi náročná, ale městské části mají možnosti do svých požadavků na rozpočet hl. m. Prahy některé investiční akce prosadit.V současné době se mi rovněž nepodařilo zjistit, zda hl. m. Praha bude mít (prostřednictvím některého z odborů) možnost připravit dotační program na nejbližší období, který by se týkal níže uvedené problematiky.“
- Zodpovědná osoba: Mgr. Pavel Dvořák, specialista koncepce školství a dalšího vzdělávání, HLAVNÍ MĚSTO PRAHA, MAGISTRÁT HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY, Odbor školství, mládeže a sportu, Oddělení regionálního školství
Fondy EU
- Vyhledávač dotačních příležitostí.
- Možná relevantní výzva: Podpora služeb pro ohrožené děti, rodiny a mladé dospělé.
- Účelem je podporovat, chránit a zajišťovat plné a rovné užívání všech lidských práv a základních svobod všemi lidmi s postižením a podporovat úctu k jejich přirozené důstojnosti.
- Dostala jsem velmi obsáhlé informace s citací zákonů, na které se mohu odkazovat i návrhy některých možností grantů a dotací (vše zmíněno na této stránce).
- Zodopovědná osoba: Mgr. Bc. Veronika Bazalová, právnička, odbor rovného zacházení, Kancelář veřejného ochránce práv
- Aktivně se podílejí na tvorbě přístupného bezbariérového veřejného i soukromého prostoru, který je neopomenutelnou stránkou sociální integrace.
- Také mě odkázali na Úřad vlády a přidali informaci: „Z praxe víme, že ani instalace plošiny není v prostorech vhodná: nutnost proškolené obsluhy, pravidelné revize, potřebná šíře schodiště. V případě použití schodolezu se již vůbec nejedná o zpřístupnění, je to individuální kompenzační pomůcka a také vyžaduje revize a obsluhu, navíc je i dost nepříjemná pro konečného uživatele. Ve školách, kde byla takto řešena přístupnost, je tento přístroj umístěn trvala pod schody s nánosem prachu.“
- Zodpovědná osoba: Bc. Barbora Suchá ředitel, NIPI bezbariérové prostředí o.p.s.
- Doporučili mi obrátit se na Úřad vlády, který administruje Národní program mobility pro všechny. Zdá se, že je to v současné době opravdu jediná možnost.
- Zodpovědná osoba: Mgr. Jaroslava Franková
Vyjádření Ing. arch. Jan Tomandl, Ph.D. na dotaz ohledně plošiny versu výtahu: Z právního hlediska je situace taková, že plošinu (ať už svislou nebo šikmou), legislativa připouští pouze v případě změny stavby (nikoliv novostavby) v odůvodněných případech (finance nejsou odůvodněný případ, to může být například hájení zájmů památkové péče, stavebně technické problémy, územně technické nebo majetkoprávní komplikace,…). Z mého pohledu člověka, který se bezbariérovostí zabývá více než 15 let mohu říct, že plošina je pro žáka na základní škole nevyhovující řešení. Pokud odhlédnu od obecných problémů (poruchovost, náročnost na obsluhu,…) tak zejména rychlost (nebo spíš pomalost), se kterou plošina překonává převýšení znamená značné časové nároky, které nekorespondují s omezeným časem přestávek.
Ředitelka asociace paní Alena Jančíková v nedávných letech vyjednala vznik pracovní skupiny při Ministerstvu pro místní rozvoj ČR. Vznik této skupiny byl přelomový v tom, že se diskuze nad novelou stavebního zákona a související legislativy kromě úředníků ministerstva mohli účastnit i zástupci organizací osob se zdravotním postižením, kteří se zabývají poradenstvím bezbariérové přístupnosti.
Vyjádření ČKAIT: Požadavky na přístupnost v nové právní úpravě.
Další zajímavé odkazy
- Sbírka na Znsesnaze21.cz
- Článek Škola bez beriér Deník.cz 6. 11. 2024
- https://presbariery.cz/cz/konference/konference-skoly-bez-barier-2023
- Blogový článek na webu Obyčejná máma (náš příběh).
- Článek v Deník.cz z roku 2015. 9 let a myslím, že se nezměnilo téměř nic….
- Příklad dobré praxe – výtah do domu seniorů.
- Článek na ČT24 o středních školách (2021).
- A ještě jeden o středních školách na Heroine (2021).